Autóvillamossági

mérőkábel készlet

 

 

A mérőkábel készletet autóvillamossági szerelők számára fejlesztettük ki. Szabványos, 4 mm-es banándugókra épül, segítségével BIZTONSÁGOSAN köthetők össze a vizsgálatok alatt a szenzorok, végrehajtó elemek és a mérőkészülékek (multiméter vagy oszcilloszkóp).

A készletben megtalálhatók a gyakrabban használatos autóipari csatlakozók „szondázására” alkalmazható mérővezetékek, általános célú mérőzsinórok, toldó elemek, csipeszek, ezen kívül, (végszükség esetére) egy a kábel megszúrására alkalmas professzionális mérőcsúcs.

A készlet tartozékait úgy válogattuk össze, hogy a napi gyakorlatban VALÓBAN használható elemek kerüljenek a dobozba.

A doboz belseje tetszőlegesen átalakítható, további kábelek, csatlakozók, esetleg egy kisebb multiméter elhelyezésére.

 

A csomag tartozékai

A doboz

         

Törésálló műanyagból készült, belül tetszés szerint alakíthatók ki kisebb-nagyobb rekeszek

A csatlakozók

 

Általános mérőzsinórok

Szilikonos bevonatú mérőzsinórok, maximálisan 16 amperos terhelésre, szabványos 4 mm-es csatlakozással. A kábel vezető magja rendkívül finom rézfonatból készült, ezért jól bírja a hajlítgatást, olajálló, hőálló.

150 mm piros/fekete               

100 mm piros/fekete

1 + 1 darab     

1 + 1 darab

Csipeszek és toldalékok
(4 mm-es laborcsatlakozók)

 

Csipesz (nagy méretű, 30 mm-es nyitás) piros/fekete

Csipesz (kis méretű, szigetelt) piros/fekete

Mérőcsúcs piros/fekete

Toldó-elem (két banánhüvely közé) piros/fekete

Csipesz (fém, nem szigetelt)

Kábelszúró mérőszonda

2 + 2 darab

1 + 1 darab

1 + 1 darab

2 + 2 darab

2 darab

1 darab

Mérőszondák „párhuzamos diagnosztikához”

 

A mérőszondával NEM a kábelbe, hanem a kábel saruja MELLÉ (a szigetelés és a kábel közé) kell szúrni, a csatlakozó hátsó oldaláról. Két méretben készült. A szondák fele banándugóban, a másik fele banánhüvelyben végződik. A mérőzsinórokkal azonos minőségű szilikonos kábelből.

Szonda (kicsi), piros/fekete

Szonda (nagy), piros/fekete

2 + 2 darab

2 + 2 darab

Kábelszúró mérőszonda

 

Használat

 

Kábelkészlet a járművön

 

Gyakran jelent gondot az akkusarura való csatlakozás. A 30 mm-es csipeszek könnyen átfogják a sarukat, ugyanakkor az elektromos zárlat veszélye gyakorlatilag nulla.

 

Mérőtüske egy korszerű gépkocsi gyújtásmoduljában.

Az autógyártók egyáltalán nem az utólagos  diagnosztika szempontjai szerint tervezik a csatlakozókat. Az „Y” kábeles csatlakoztatás ugyan kényelmes lenne, de egyrészt meg kell bontanunk hozzá az eredeti csatlakozót, mársészt minden egyes érintkezőt át kell hidalni, akkor is, ha csak egyet akarunk vizsgálni.

A gépkocsik nagy részénél ezenkívül különleges sarukat alkalmaznak, amelyek beszerzése nagyon bonyolult és költséges. 

 

Mérőtüske egy korszerű gépkocsi nyomásérzékelőjében.

A kábel tűjét a szigetelt vezeték és a csatlakozóban lévő gumi tömítés KÖZÉ vezesse be, míg a saru mellé érve biztos érintkezést kap.
A mérés végeztével húzza ki a tűt, a gumitömítés újra zárni fog.

Egy dologra mindig vigyázni kell. A kábel ugyan kibírja a 16 amperos áramot, a mérőtüske azonban – különös tekintettel a csatlakoztatás módjára – NEM. Soha ne próbáljanak egy áramkört a mérőtüskén keresztül betáplálni.

Kábelszúrásos mérőszonda használat közben.

Ha semmiképpen nem lehet hozzáférni egy csatlakozóhoz, marad a kábel megszúrása. A szonda a végébe fogott szigetelt kábelbe egy nagyon vékony tűt szúr be (szintén nem terhelhető).

Figyelem! Bizonyos vezetékek az autókban (például a lambdaszonda vezetéke, vagy a CAN-busz) ezen a módon NEM vizsgálhatók.

  

Miért jobb egy csatlakozóba hátulról belemérni, mint a napjainkban divatos „párhuzamos mérődobozokat” használni?

1                    Nem kell lebontania a csatlakozót.

2                    A nagy adapterdobozok csatlakoztatása során minden esetben egymással párhuzamosan futó, általában árnyékolatlan vezetékeket kötünk be az eredeti kábelkorbácsba. Ez plusz ellenállást is bevisz, ki kell építenie a vezérlőegységet, de ami még károsabb: a kábelek egymás között csatolást valósítanak meg. Egy gyújtásjel például általában rátevődik minden gyengeáramú vezetékre.
Elképzelhető (a gyakorlat igazolta), hogy a diagnosztika során addig nem is létező hibát próbálunk megtalálni.

3                    Általában arra az adapterre van szükség, amelyik éppen hiányzik, az adapterek pedig nagyon költségesek.

4                    Egyértelműen ez a leggyorsabb módszer.

Mit nem lehet megoldani a csatlakozók hátulról való megtámadásával?

Áramot természetesen nem lehet vele mérni, mivel ahhoz sorosan kellene csatlakoznunk. Erre a célra használjuk a nagy érzékenységű árammérő fogót, amelyet az eredeti kábelre csatlakoztatunk (amihez megint csak a bandázs-szalagot kell visszabontani.

A használat során a mérőtűk elgörbülhetnek. Ha ez már akadályozza a használatot, vágja le a kábel végéről, és a külön beszerezhető tüskét forrassza fel a helyére, majd szigetelje zsugorcsővel.