Autóvillamossági mérőkábel készlet
|
|||
A mérőkábel készletet autóvillamossági szerelők számára fejlesztettük ki. Szabványos, 4 mm-es banándugókra épül, segítségével BIZTONSÁGOSAN köthetők össze a vizsgálatok alatt a szenzorok, végrehajtó elemek és a mérőkészülékek (multiméter vagy oszcilloszkóp). A készletben megtalálhatók a gyakrabban használatos autóipari csatlakozók „szondázására” alkalmazható mérővezetékek, általános célú mérőzsinórok, toldó elemek, csipeszek, ezen kívül, (végszükség esetére) egy a kábel megszúrására alkalmas professzionális mérőcsúcs. A készlet tartozékait úgy válogattuk össze, hogy a napi gyakorlatban VALÓBAN használható elemek kerüljenek a dobozba. A doboz belseje tetszőlegesen átalakítható, további kábelek, csatlakozók, esetleg egy kisebb multiméter elhelyezésére.
|
|||
A csomag tartozékai |
|||
A doboz |
|||
Törésálló műanyagból készült, belül tetszés szerint alakíthatók ki kisebb-nagyobb rekeszek |
|||
A csatlakozók |
|||
|
|||
Általános mérőzsinórok |
|||
Szilikonos bevonatú mérőzsinórok, maximálisan 16 amperos terhelésre, szabványos 4 mm-es csatlakozással. A kábel vezető magja rendkívül finom rézfonatból készült, ezért jól bírja a hajlítgatást, olajálló, hőálló. |
|||
150 mm piros/fekete 100 mm piros/fekete |
1 + 1 darab 1 + 1 darab |
||
Csipeszek és toldalékok
|
|||
Csipesz (nagy méretű, 30 mm-es nyitás) piros/fekete Csipesz (kis méretű, szigetelt) piros/fekete Mérőcsúcs piros/fekete Toldó-elem (két banánhüvely közé) piros/fekete Csipesz (fém, nem szigetelt) Kábelszúró mérőszonda |
2 + 2 darab 1 + 1 darab 1 + 1 darab 2 + 2 darab 2 darab 1 darab |
||
Mérőszondák „párhuzamos diagnosztikához”
|
|||
A mérőszondával NEM a kábelbe, hanem a kábel saruja MELLÉ (a szigetelés és a kábel közé) kell szúrni, a csatlakozó hátsó oldaláról. Két méretben készült. A szondák fele banándugóban, a másik fele banánhüvelyben végződik. A mérőzsinórokkal azonos minőségű szilikonos kábelből. |
|||
Szonda (kicsi), piros/fekete Szonda (nagy), piros/fekete |
2 + 2 darab 2 + 2 darab |
||
Kábelszúró mérőszonda |
|||
Használat
|
|||
Kábelkészlet a járművön |
|||
|
|||
Gyakran jelent gondot az akkusarura való csatlakozás. A 30 mm-es csipeszek könnyen átfogják a sarukat, ugyanakkor az elektromos zárlat veszélye gyakorlatilag nulla. |
|||
|
|||
Mérőtüske egy korszerű gépkocsi gyújtásmoduljában. Az autógyártók egyáltalán nem az utólagos diagnosztika szempontjai szerint tervezik a csatlakozókat. Az „Y” kábeles csatlakoztatás ugyan kényelmes lenne, de egyrészt meg kell bontanunk hozzá az eredeti csatlakozót, mársészt minden egyes érintkezőt át kell hidalni, akkor is, ha csak egyet akarunk vizsgálni. A gépkocsik nagy részénél ezenkívül különleges sarukat alkalmaznak, amelyek beszerzése nagyon bonyolult és költséges. |
|||
|
|||
Mérőtüske egy korszerű gépkocsi nyomásérzékelőjében.
A kábel tűjét a szigetelt vezeték és a csatlakozóban lévő gumi
tömítés KÖZÉ vezesse be, míg a saru mellé érve biztos érintkezést
kap. |
|||
Egy dologra mindig vigyázni kell. A kábel ugyan kibírja a 16 amperos áramot, a mérőtüske azonban – különös tekintettel a csatlakoztatás módjára – NEM. Soha ne próbáljanak egy áramkört a mérőtüskén keresztül betáplálni. |
|||
Kábelszúrásos mérőszonda használat közben. Ha semmiképpen nem lehet hozzáférni egy csatlakozóhoz, marad a kábel megszúrása. A szonda a végébe fogott szigetelt kábelbe egy nagyon vékony tűt szúr be (szintén nem terhelhető). Figyelem! Bizonyos vezetékek az autókban (például a lambdaszonda vezetéke, vagy a CAN-busz) ezen a módon NEM vizsgálhatók. |
|||
Miért jobb egy csatlakozóba hátulról belemérni, mint a napjainkban divatos „párhuzamos mérődobozokat” használni? 1 Nem kell lebontania a csatlakozót.
2
A nagy adapterdobozok csatlakoztatása során minden esetben
egymással párhuzamosan futó, általában árnyékolatlan vezetékeket
kötünk be az eredeti kábelkorbácsba. Ez plusz ellenállást is
bevisz, ki kell építenie a vezérlőegységet, de ami még károsabb: a
kábelek egymás között csatolást valósítanak meg. Egy gyújtásjel
például általában rátevődik minden gyengeáramú
vezetékre. 3 Általában arra az adapterre van szükség, amelyik éppen hiányzik, az adapterek pedig nagyon költségesek. 4 Egyértelműen ez a leggyorsabb módszer. |
|||
Mit nem lehet megoldani a csatlakozók hátulról való megtámadásával? Áramot természetesen nem lehet vele mérni, mivel ahhoz sorosan kellene csatlakoznunk. Erre a célra használjuk a nagy érzékenységű árammérő fogót, amelyet az eredeti kábelre csatlakoztatunk (amihez megint csak a bandázs-szalagot kell visszabontani. |
|||
A használat során a mérőtűk elgörbülhetnek. Ha ez már akadályozza a használatot, vágja le a kábel végéről, és a külön beszerezhető tüskét forrassza fel a helyére, majd szigetelje zsugorcsővel. |
|||
|
|||
|