e-mail

UH technika Bt.    HU 1012  Budapest Mátray u. 5-7 fsz 8

telefon: +36 70 3189318 

INJEKTORTISZTÍTÁS



Tartalom

 

 

Bevezetés

 

Injektorváltozatok

 

Hibajelenségek

 

Tisztítási lehetőségek

 

Diagnosztika

 

Sugárkép

 

Mennyiségi eltérés

 

A tisztítás

 

Ellenőrzés

 

Fogalomtár

 

 

Bevezetés

 

 

 

A benzines autóknál a megfelelő működés feltétele a benzin-levegő keverék megfelelő aránya. Korszerű autó nincs katalizátor nélkül, a katalizátorok pedig csak a keverék nagyon szűk sávjában képesek működni, a lambda=1 környezetében.

A motorvezérlés mindig abból indul ki, hogy az injektorok egyformák. Bármilyen változás esetén – például ha eltömődnek annak furatai – felborul a vezérlőegység által beállított egyensúly.

Fontos tehát az injektor

- átfolyási mennyisége
- sugárképe
- porlasztása

A valóságban persze soha nem láthatjuk így, működés közben az injektort.


 

Az injektorokról

Injektorokat több cég is szállít az autóipari felhasználók számára. Az alkalmazások rendkívül változatosak, ezért az injektorok még egyetlen gyártó esetében is sokfélék. Egyedül a Bosch több mint 1100 különféle szelepet gyárt!

 




 

 


 

 


 

 


 

Bosch

Denso

Siemens

Delphi

Az injektorokat az autó teljes élettartamára tervezik (tökéletes tüzelőanyaggal ez többé-kevésbé teljesül is), a Bosch például több, mint 1 milliárd kapcsolási ciklust garantál.
A működés során a szeleptű mindössze 30-60 mikronra emelkedik fel az ülékről, az egyes alkatrészeket pedig 1 mikronos tűréssel készítik. minél pontosabb egy szerkezet, annál érzékenyebb a szennyeződésekre.

Az injektoroknak kifogástalanul kell működniük az indítás, a teljesítmény, a fogyasztás és természetesen az emissziós értékek szempontjából.
Ehhez a következőket kell teljesíteniük:
- pontos benzinadagolás minden üzemmódban (alacsony és magas fordulatszám, rövid és hosszú szelepnyitási idő)
- tökéletes linearitás a rövid szelepnyitások tartományában is, az eltérésnek benne kell lennie a szűk tűréstartományban
- kitűnő dinamikus szállítási mennyiség
- kitűnő tüzelőanyag eloszlás és porlasztás (minden injektorhoz tartozik egy adatlap, amely megadja, hogy a befecskendezett benzinnek milyen eloszlása kell legyen)
- csekély szivárgás

A befecskendező szelep a motor szívócsövébe van beszerelve, a benzint egy közös elosztócsőből kapja, hozzávetőleg 2,5 bar nyomáson. A szeleptűnek a már említett 30 – 60 mikronos mozgást 1 – 25 milliszekundum alatt, másodpercenként 3 – 125 alkalommal kell elvégeznie. A tűt a szelep tekercsére kapcsolt áram mágneses tere hozza mozgásba, nyugalmi állapotban pedig egy rugó nyomja vissza az ülékre.
Bizonyos típusoknál a sugár a szeleptű és az ülék közötti körkörös résen lép ki, más típusoknál pedig az injektor végén lévő zárólapkába fúrt furatokon. Ezek száma, mérete és iránya határozza meg a létrejövő sugarakat.



tovább >>>>>

Vissza a főoldalra